GRULP II






    Program Grulp II (Grafické Riešenie Úloh Lineárneho Programovania) je výukový program grafického riešenia úloh lineárneho programovania a je určený pre každého, koho táto téma zaujíma, ale predovšetkým pre študentov stredných a vysokých škôl. Vzhľadom na jednoduchý výklad podávaného učiva a grafickú názornosť, je možné ho úspešne využiť i pri výuke žiakov matematických tried na druhom stupni základných škôl.

      Program Grulp II umožňuje všeobecné riešenie úloh lineárneho programovania grafickou metódou. Program umožňuje zadať počet ohraničení, zadaný počet  rovníc alebo nerovníc o dvoch neznámych  x1, x2  a účelovú funkciu. Program postupne vykreslí všetky ohraničenia, pričom je potrebné zadať súradnice bodov hraničných priamok jednotlivých ohraničení a  celočíselné súradnice bodu, ktorý určuje polrovinu, ktorá je grafickým riešením nerovnice. Po zaškrtnutí správnej voľby množiny prípustných riešení a správnom kliknutí na  prienik všetkých ohraničení sa na ďalšom obrázku vykreslí  množina prípustných riešení. Riešenie príkladu je sprevádzané podrobným popisom. Program umožňuje zadať hodnotu účelovej funkcie, pre ktorú sa zobrazí priamka účelovej funkcie. Túto priamku je možné posúvať a tým meniť hodnotu účelovej funkcie. Po správnom zaškrtnutí optimálneho riešenia sa vypíše riešenie úlohy. Koeficienty ohraničení a účelovej funkcie nie je možné meniť.

     Záverom by som chcela upozorniť všetkých užívateľov programu GRULP II, že nie je v ňom vyriešený problém celočíselného krátenia a pri zaokrúhľovaní reálnych čísel môžu nastať menšie nepresnosti v riešení. V  praxi je cieľom úlohy lineárneho programovania zistiť množstvo nejakých výrobkov, ktoré je potrebné vyrobiť, aby zisk bol maximálny, alebo náklady minimálne. Nezápornosť týchto premenných sa v grafe prejaví tým, že množina prípustných riešení sa zúži do I. kvadrantu súradnicovej sústavy, preto program tiež zobrazuje grafické riešenia úloh len v I.kvadrante.
 
 


Literatúra