Zdroje

Logo UPJŠ

Veľkosť Nepriehľadné Priehľadné
512x512 Nepriehľadné logo, 512x512 Priehľadné logo, 512x512
709x709 Priehľadné logo, 709x709 Priehľadné logo, 709x709

Linky

Nasleduje zoznam liniek relevantných pre tvorbu hier. Väčšina liniek smeruje na anglické stránky, keďže na slovenskom/českom internete toho nie je tak veľa. Neanglické linky sú označené podľa jazyka napr. ako (SK), (CZ) alebo (PL). V budúcnosti sa budeme snažiť nájsť viac slovenských a českých zdrojov. Pri linkách na programy alebo grafické/zvukové/atď zdroje sa však často dá zorientovať aj bez angličtiny.

Pri vytváraní tohto zoznamu sme sa sústredili na veci, ktoré sa dajú použiť legálne zadarmo, a pri nástrojoch, knižniciach a enginoch aj na kompatibilitu medzi platformami. Ak je nejaký nástroj komerčný, je to spomenuté.

Niektoré linkované knižnice a enginy sú open-source (zverejnené pod open source licenciami). Výhodou týchto knižníc je priamy prístup k zdrojovému kódu ktorý sa dá modifikovať podľa potreby. Niektoré sa dajú legálne bezplatne použiť aj v komerčných hrách:

Licencovanie knižníc, enginov

Pri linkách na open source knižnice uvádzame aj licenciu, pod ktorou je daná knižnica zverejnená. Niektoré knižnice používajú copyleftové licencie ako GPL, ktoré vyžadujú zverejnenie zdrojového kódu programu, ktorý ich používa, pod tou istou licenciou. Toto nie je veľmi kompatibilné s komerčnými projektami. Táto stránka zjednodušene vysvetľuje, čo ktorá licencia vyžaduje. Ešte jednoduchšie, ak nechcete zvereniť kód, všetko čo je pod licenciami MIT, BSD, Apache, zlib, Boost, atď je OK, a všetko čo je pod licenciami končiacimi na GPL nie je OK. (niekde medzi je LGPL, ktorá sa ale pomaly vytráca).

Väčšina linkovaných (grafických, zvukových, atď) zdrojov je zverejnená pod jednou z licencií Creative Commons, ktoré umožňujú bezplatné použitie v hrách (aj keď niektoré iba nekomerčne). Pri niektorých zdrojoch žiadna licencia nie je, ale autor uvádza, že sú voľne k dispozícii. Linky, ktoré obsahujú zdroje pod rôznymi Creative Commons licenciami (väčšinou je to povedané pri každom sprite/modeli/zvuku/atď) sú označené ako Creative Commons, ak sú zdroje pod jedinou Creative Commons licenciou tak sú označené skratkou jej mena, napr. CC BY-SA.

Creative Commons

Niektoré Creative Commons licencie povoľujú len nekomerčné použitie, niektoré sú copyleftové podobne ako GPL, niektorým stačí iba uviesť meno autora v credits a licencia CC0 nevyžaduje ani to (aj keď dať credit je dobré už len zo slušnosti). Tu sa dá nájsť porovnanie. Zjednodušene, CC0 a CC BY je vždy OK a licencie v názve obsahujúce NC sú OK pre nekomerčné projekty. Ostatné CC licencie môžu byť OK, len si treba dať pozor na ich podmienky.

Komunity

Herní vývojári

Grafici

Demoscéna

Modding

  • ModDB: Fóra a hosting modov

Tutoriály

Knižnice

  • SDL2: Asi najpoužívanejšia ‘basecode’ knižnica pre multiplatformové programovanie. Implementované v C s portmi pre skoro všetky jazyky. MIT licencia. Nahradzuje OS API (ako Win32 API, X11 atď) minimalistickým API jednotným pre každý systém (Win/Linux/Mac, iOS/Android, konzoly, atď). Pre 3D grafiku sa zvykne kombinovať s OpenGL.
  • ClanLib, Allegro, SFML: Alternatívy k SDL2. Menej minimalistické, menej platforiem, viac funkcionality, niekedy viac bugov.
  • Zoznam knižníc na FreeGameDev.net: Iba open-source
  • Zoznam knižníc na GPWiki Open-source, freeware aj komerčné

Enginy, prostredia na tvorbu hier

  • LÖVE: 2D engine/framework vhodný na rýchlu tvorbu jednoduchých 2D hier. zlib licencia.
  • Scratch: Učenie programovania tvorbou hier
  • FIFE: Izometrický 2D engine vhodný na RPG a stratégie. LGPL licencia.
  • Spring Engine: RTS engine a komunita vytvárajúca RTS hry na tomto engine. GPL licencia.
  • Cube 2 Engine: FPS (a všeobecne first-person) engine pod licenciou zlib.
  • OGRE: High-end multiplatformový open-source grafický (iba grafický) engine. MIT licencia.
  • ioQuake3 (FPS) GPL, ioDoom3 (FPS) GPL, FreeSpace SCP (spacesim): Enginy komerčných hier slúžiace ako základ pre viacero hier svojich žánrov
  • Unity3D, Unreal Engine 4 Populárne komerčné enginy. Obidva sa dajú používať zadarmo, Unreal Engine 4 dokonca aj s prístupom k zdrojovým kódom, ale Unity je zadarmo v mierne obmedzenej verzii, a Unreal Engine 4 vyžaduje 5% z príjmu nad 3000 dolárov (toto sa netýka nekomerčných hier).
  • CryEngine 3: Ďalší populárny komerčný herný engine.
  • Zoznam enginov na GPWiki: Aj herné, aj čisté 3D enginy
  • DevMaster.net DevDB: Databáza herných enginov s vyhľadávaním
  • GameMaker, RPG Maker, ClickTeam Fusion: Čiastočne komerčné nástroje na rýchlu tvorbu jednoduchých hier (v prípade RPG Maker iba RPG).

Nástroje

2D grafika

  • GIMP: Nástroj na tvorbu rasterovej grafiky s trochu slabým interfacom, na niektoré veci treba pluginy (Windows, Debian/Ubuntu/Mint: sudo apt-get install gimp-plugin-registry)
  • Krita: Nástroj na digitálne maľovanie (rastrová grafika). Na niektoré účely lepšie ako GIMP, decentný interface.
  • Inkscape: Nástroj na tvorbu vektorovej grafiky
  • Drawpile: ‘Multiplayerový’ grafický editor
  • Harmony: Veľmi jednoduchá webaplikácia na rýchle sketchovanie

3D grafika

  • Blender: Kompletný program na tvorbu 3D grafiky, textúr, UV mapovanie, animáciu, sculptovanie, atď. Obsahuje aj (priemerný) herný engine.
  • Wings3D: Jednoduchší nástroj sústrediaci sa iba na 3D modelovanie

Zvuk

Procedurálne generátory zvukov, textúr, atď:

Grafika, zvuky, atď.

Veci ‘okolo’ tvorby hier

Slovenské herné štúdiá

Konferencie

  • Game Days (SK) Podujatie oboznamujúce verejnosť o vývoji hier na Slovensku
  • GDC: Najväčšia konferencia herných vývojárov
  • GDS (CZ), videá: Konferencia herných vývojárov v Česku

Služby